Ispitivanje (atesti) vozila
Člankom 206. Zakona o osnovama sigurnosti prometa na cestama u BiH ("Službeni glasnik
BiH", broj: 6/06, 75/06, 44/07, 84/09 i 48/10), propisano je da motorna i priključna
vozila koja se pojedinačno proizvode, prepravljaju ili popravljaju u većem obimu
ili su im oštećeni sklopovi i uređaji značajni za sigurno sudjelovanje u prometu
na cestama prije puštanja u promet, moraju biti podvrgnuta ocjenjivanju usklađenosti
konstrukcijskih i sigurnosnih karakteristika s odgovarajućim važećim propisima u
BiH i na osnovu pozitivnih rezultata izdaje se uvjerenje (certifikat).
Kako je novost ovakav oblik organizacije na bosanskohercegovačkom tlu, pojašnjavamo
što zapravo radi organizacija prilikom provedbe procesa certificiranja.
Prema navedenom Zakonu ocjenjivanje usklađenosti obavlja organizacija za certificiranje
vozila, a u skladu sa Pravilnikom o certificiranju vozila i uvjetima koje organizacije
za certificiranje vozila moraju ispuniti ("Službeni glasnik BiH" broj: 41/08).
AUTOCENTAR d.o.o. Široki Brijeg je ovlašteno ispitno tijelo ovlašteno od strane
Ministarstva komunikacija i prometa BiH za obavljanje stručnih i tehničkih poslova
pri provođenju ispitivanja i certificiranja vozila, te obavlja ispitivanja u postupku
certifikacije vozila za sljedeće grupe poslova:
• Pregled vozila za certificiranje prema kategorijama promjena po pojedinim vrstama
ispitivanja na vozilima,
• Pregled vozila sa pogonom na altenativna goriva (LPG,CNG,..) u skladu sa nacionalnim
i međunarodnim propisima,
• Pregled vozila za prijevoz opasnih tvari u skladu s nacionalnim propisima i međunarodnim
ADR sporazumom,
• Pregled vozila za prijevoz specijalnih tereta (novac, dragocjenosti i slično)
u skladu sa nacionalnim i međunarodnim propisima,
• Pregled vozila za CEMT
I. Pregled vozila za certificiranje prema kategorijama promjena po pojedinim vrstama
ispitivanja na vozilima odnosi se na podkategorije kako slijedi:
a) identifikacija vozila,
b) utvrđivanje tehničkih karakteristika,
c) namjenske prepravke i rekonstrukcije vozila,
d) ugradnja novih sklopova, uređaja i opreme za vozila,
e) rekonstrukcija vozila sa pogonom motora na alternativna goriva,
f) certificiranje vozila za prijevoz opasnih tvari u skladu sa međunarodnim sporazumom
o prijevozu opasnih tvari ADR,,
g) certificiranje novih konstrukcija i pojedinačno proizvedenih vozila,
h) certificiranje vozila za CEMT
II. Pregled vozila sa pogonom na altenativna goriva (LPG,CNG,..) u skladu sa nacionalnim
i međunarodnim propisima
Za vozila koja su pregrađena na pogon alternativnim gorivima potrebno je ishoditi
Potvrdu o ispitivanju vozila, Certifikat plinske instalacije i Ceritifikat za tlačnu
posudu.
Pod pojmom alternativnih goriva smatraju se tečni naftni plin (LPG) i komprimirani
prirodni plin (CNG).
Kriteriji i uvjeti kojima vozilo mora udovoljiti su sljedeći:
- vozilo mora udovoljavati svim zahtjevima Pravilnika o dimenzijama, ukupnoj masi
i osovinskom opterećenju vozila, o uređajima i opremi koju moraju imati vozila i
o osnovnim uvjetima koje moraju ispunjavati uređaji i oprema u prometu na putovima;
- vozilo mora udovoljavati svim zahtjevima Pravilnika UN ECE-67R ili UN ECE-110R
(ovisi o vrsti alternativnog goriva koje se koristi kao pogonsko nakon izvršene
preinake);
- ispitivanjem se mora utvrditi da je izvršena preinaka sukladna priloženoj dokumentaciji;
- da su kod pregradnje poštivane upute proizvođača opreme koja se ugrađuje;
- da su u izvedbi instalacije poštivana pravila struke;
- da preinakom nisu narušene vozne (funkcionalne) osobine vozila;
- da preinakom nisu narušene sigurnosne osobine vozila.
III. Pregled vozila za prijevoz opasnih tvari u skladu s nacionalnim propisima i
međunarodnim ADR sporazumom
Što je ADR Sporazum?
Europski sporazum o međunarodnom cestovnom prijevozu opasnih tvari poznat po skraćenom
nazivu ADR (francuski: Accord européen relatif au transport international des marchandises
dangereuses par route) pokrenut je u Ženevi 30. rujna 1957. i regulira prijevoz
opasnih tvari.
Klase opasnih tvari prema ADR-u su:
• Klasa 1 - eksplozivne materije i predmeti.
• Klasa 2 - plinovi
• Klasa 3 - zapaljive tečnosti
• Klasa 4.1 -zapaljive čvrste supstance
• Klasa 4.2 - supstance sklone samozapaljenju
• Klasa 4.3 - supstance koje u dodiru s vodom oslobađaju zapaljive plinove
• Klasa 5.1 - oksidirajuće supstance.
• Klasa 5.2 - organski peroksidi
• Klasa 6.1 - otrovne materije.
• Klasa 6.2 - zarazne materije
• Klasa 7 - radioaktivni materijal
• Klasa 8 - korozivne materije
• Klasa 9 - razne opasne tvari i predmeti.
Pregled vozila prema zahtjevima ADR sporazuma dijeli se na dvije vrste:
- prvi pregled – obavlja se u slučaju prvog pregleda vozila za prijevoz opasnih
roba, bilo da je vozilo novo, registrirano u BiH ili je bilo registrirano u inozemstvu.
Također se primjenjuje u slučaju da je već certificirano vozilo po ADR-u bilo u
većem obimu popravljano ili obnavljano.
- godišnji pregled – obavlja se u slučaju godišnjeg pregleda vozila za prijevoz
opasnih roba, koja su registrirana u BiH. Također se primjenjuje u slučajevima kada
kod već certificiranog vozilo po ADR-u vlasnik želi promijeniti/dodati vrstu vozila
definiranu u poglavlju 9.1.1.2 ADR-a, a za što nisu bile potrebne značajne preinake
na vozilu.
Pregled vozila za prijevoz specijalnih tereta (novac, dragocjenosti i slično) u skladu
sa nacionalnim i međunarodnim propisima
Ukoliko posjedujete vozilo za prijevoz novca i dragocjenosti, vozilo će se pregledati
prema zahtjevima Pravilnika o certificiranju vozila i uvjetima koje organizacije
za certificiranje moraju ispuniti ("Službeni glasnik BiH" broj: 41 od 20.05.2008.
i Uredbi o mjerama zaštite finansijskih institucija ("Službene novine Federacije
BiH", broj 08/09) od 25.03.2009., te će Vam se izdati Certifikat za vozila koja
prevoze dragocjenosti.
Pregled vozila za CEMT
Od osnutka 1953. godine Europska konferencija ministara za promet (ECMT) nastoji
olakšati međunarodni unutrašnji prijevoz i integrirati tržišta na koja se to odnosi.
Njena multilateralna kvota dozvola za prijevoz uvedena je 1. siječnja 1974. godine
nakon probnog razdoblja od tri godine. Vijeće ministara ju je smatralo praktičnim
korakom prema postepenoj liberalizaciji cestovnog teretnog prijevoza, koja se jedino
može postići zajedničkim naporima zemalja članica prema harmonizaciji uvjeta konkurencije
između cestovnih prijevoznika iz raznih zemalja i između načina prijevoza.
Uvođenjem standarda vezanih uz emisije buke i ispušnih plinova za «zelene» kamione
i još strože standarde emisije, kao i sigurnosne zahtjeve za «zelene i sigurne»
kamione i za «EURO3 i sigurne», «EURO4 sigurne» i «EURO5 sigurne» kamione, multilateralna
kvota također promiče upotrebu ekološki prihvatljivih i sigurnih vozila, te time
doprinosi osiguravanju održive pokretljivosti.
Multilateralni karakter dozvola služi također za racionalizaciju upotrebe vozila
smanjenjem broja praznih vožnji.
Ukoliko ste prijevoznik koji posjeduje CEMT dozvole i dužni ste za njeno pravilno
korištenje, između ostaloga, ishoditi i Annex 6 prema zahtjevima rezolucije ITF/TMB/TR/MQ
(2008) 8/ FINAL - Potvrdu o tehničkoj ispravnosti motornih i priključnih vozila
za svoje vučno i priključno vozilo.
• ECMT dozvola, uredno ispunjena, koja vrijedi za godinu dana ili za 30 dana, s
pečatima koji odgovaraju vozilu koje koristi dozvolu ("EURO III sigurno", "EURO
IV sigurno" i "EURO V sigurno" vozilo), te prema potrebi s oznakom da dozvola ne
vrijedi na području određene države (A, GR, H, I). Kratkoročne dozvole mogu vrijediti
samo 30 dana. Na primjer, ako nadležno tijelo želi izdati dozvolu za tri mjeseca,
ono mora ispunit tri dozvole za tri uzastopna razdoblja od 30 dana.
• Uvjerenje o usklađenosti s tehničkim odredbama u pogledu emisije buke i ispušnih
plinova, te sigurnosnih zahtjeva za "EURO III sigurno", "EURO IV sigurno" i "EURO
V sigurno" vozilo ispunjeno na jednom od četiri jezika (jezik države registracije,
francuski, engleski, njemački). Sva će ona biti numerirana na takav način da čine
uzastopan niz za dotičnu državu članicu. Nacionalno tijelo može numeriranje izvršiti
izravno ili ga može povjeriti proizvođaču, ali u svakom slučaju nacionalno tijelo
dužno je osigurati da se uvjerenjima može po brojevima "ući u trag", tako da se
svako uvjerenje može identificirati.
• Uvjerenja o usklađenosti s tehničkim odredbama emisije buke i ispušnih plinova
za "EURO III sigurno" i "EURO DIV sigurno" vozilo, te uvjerenja o usklađenosti sa
sigurnosnim zahtjevima za "EURO III sigurno" i "EURO DIV sigurno" vozilo,
• Uvjerenja o usklađenosti s tehničkim odredbama emisije buke i ispušnih plinova
za "EUROM IV sigurno" vozilo (ITF/TMB/TR(2008)4) izdana do 31. prosinca 2008. i
dalje vrijede,
• Vozila koja su prvi put registrirana prije izmjena Direktive ili Uredbe navedenih
u Vodiču moraju se uskladiti sa zahtjevima Direktive ili Uredbe u verziji koja vrijedi
u to vrijeme.
• Od 1. siječnja 2009. moraju se koristiti uvjerenja prema obrascu iz Priloga 4
priručnika (ako nisu raspoloživa na taj dan, nadležno tijelo može nastaviti koristiti
stara uvjerenja do 31. ožujka 2009. Prijašnja uvjerenja izdana između 1. siječnja
2009. i 31. ožujka 2009. i dalje će vrijediti.
• Uvjerenje o usklađenosti sa sigurnosnim zahtjevima za prikolicu ili poluprikolicu,
ispunjeno na jednom od četiri jezika (jezik države registracije, francuski, engleski,
njemački) s prijevodom na barem dva druga od tih jezika. Sva će ona biti numerirana
na takav način da čine uzastopan niz za dotičnu državu članicu. Nacionalno tijelo
može numeriranje izvršiti izravno ili ga može povjeriti proizvođaču, ali u svakom
slučaju nacionalno tijelo dužno je osigurati da se uvjerenjima može po brojevima
"ući u trag", tako da se svako uvjerenje može identificirati.
• Uvjerenja izdana do 31. prosinca 2008. i dalje vrijede, Vozila koja su prvi put
registrirana prije izmjena Direktive ili Uredbe navedenih u Vodiču moraju se uskladiti
sa zahtjevima Direktive ili Uredbe u verziji koja vrijedi u to vrijeme.
• Od 1. siječnja 2009. moraju se koristiti uvjerenja prema obrascu iz Priloga 5
Priručnika (ako nisu raspoloživa na taj dan, nadležno tijelo može nastaviti koristiti
stara uvjerenja do 31. ožujka 2009. Prijašnja uvjerenja izdana između 1. siječnja
2009. i 31. ožujka 2009. i dalje će vrijediti.
• Uvjerenje u tehničkoj ispravnosti motornog vozila i prikolice ispunjeno na jednom
od četiri jezika (jezik države registracije, francuski, engleski, njemački) s prijevodom
na barem dva druga od tih jezika. Nadležno tijelo numerira ih u državi registracije.
• Budući da datum prve registracije vozila nije naveden ni u jednom uvjerenju ECMT,a
nije uvijek naveden ni u prometnoj dozvoli vozila, u svim vozilima, bila ona "nova"
ili "stara", mora se nalaziti to uvjerenje, kako bi se osigurao jedinstven, brz
i jednostavan sustav nadzora.
• Uvjerenja o tehničkoj ispravnosti ispunjena za 2008. godinu vrijede 12 mjeseci,
nakon čega ih je potrebno obnoviti. Od 1. siječnja 2009. moraju se koristiti nova
uvjerenija. Ako nisu raspoloživa na taj dan, nadležno tijelo može nastaviti koristiti
stara uvjerenja do 31. ožujka 2009; ta uvjerenja vrijedit će 12 mjeseci.
• Ako su gornja uvjerenja izdana do 31. prosinca 2008., tehničkim pregledom potvrdit
će se da su vozila opremljena sukladno navedenim verzijama direktiva, koje su bile
na snazi u vrijeme prve registracije vozila.